Activiteit 2

 
Eindterm 2: De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

 

  • Activiteit

Seizoenenboek 

Eerst maken de leerlingen een wandeling in het bos. In groepjes van vier krijgen ze een fototoestel. Ze nemen foto's van wat ze kenmerkend vinden voor de herfst. Daarna zet elk groepje zijn foto's op de computer. In Word schrijven ze onder enkele foto's een paar lijnen over de herfst en wat zij vinden van dit seizoen. Dan worden de documenten afgedrukt voor het seizoenenboek. Telkens er een nieuw seizoen aanbreekt, vullen de leerlingen het seizoenenboek aan.

 

  • Materiaal

Digitale fotocamera

Word

 

  • Verantwoording

Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?

In het vak Nederlands moeten leerlingen hun schrijfvaardigheid ontwikkelen. Ze leren een verslag schrijven. Met deze activiteit oefenen ze dit op een leuke manier.

 

Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van het derde leerjaar?

Leerlingen van het derde leerjaar werken graag in groep. Samen met hun klasgenoten maken ze leuke foto’s. Daarna overleggen ze wat ze bij de foto’s schrijven. Ze moeten dus niet individueel een tekst schrijven, maar kunnen hun spreekvaardigheid in groep oefenen.  

 

Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?

De leerlingen moeten de digitale fotocamera’s met zorg gebruiken. Ze beseffen dat ze er op een veilige manier mee moeten omspringen. Deze activiteit is verantwoord omdat ze onder toezicht van de leerkracht wordt gehouden. Voor ze naar het bos gaan, worden er duidelijke afspraken gemaakt. Ze moeten bijvoorbeeld bij hun groepje blijven. De leerlingen gebruiken de fotocamera op een doelmatige manier. Ze nemen foto’s die kenmerkend zijn voor de herfst.

 

Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?

Deze activiteit is vakoverschrijdend. Enerzijds oefenen ze hun schrijfvaardigheid, wat een onderdeel is van het vak Nederlands. Anderzijds werken ze rond het thema ‘seizoenen’, wat behoort tot het vak wereldoriëntatie. In het onderwijs is het belangrijk dat leerkrachten vakoverschrijdend werken. Dit stimuleert het leren van het kind. Daarnaast is het ook van belang dat leerlingen hun schrijfvaardigheid ontwikkelen. Op school wordt veel aandacht besteed aan de Nederlandse taal.

 

Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?

De leerlingen worden in groepjes van vier verdeeld. Elk groepje krijgt een computer en een fototoestel ter beschikking. Dan gaan ze naar het bos en nemen ze foto’s van de omgeving. Als dat gebeurd is, zetten ze de foto’s in Word. Met behulp van de foto’s schrijven ze een verslag over hun wandeling. Als alle groepjes klaar zijn, lezen de leerlingen hun verslag voor.