Eindterm 4

 
Eindterm 4: De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

 

  • Activiteit

Poëzieweek

De leerlingen werken rond de Poëzieweek. Ze surfen naar onderstaande site. Hier vinden ze het gedicht ‘De spin’ van Annie M.G. Schmidt. Het is de bedoeling dat ze in Word een identiteitskaart van de auteur maken. Volgende gegevens zetten ze op hun kaart: 

-          Naam

-          Geboortedatum

-          Woonplaats

-          Foto

-          Kinderen

-          Enkele boeken/gedichten

-          Enkele prijzen

 

  • Materiaal

Computer met internetverbinding

https://www.wikikids.nl/

https://www.wpg.be/blog/gedichtendag-dit-is-de-spin-sebastiaan

Word

 

  • Verantwoording

Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?

In het derde leerjaar werken de leerlingen rond de Poëzieweek. Ze lezen verschillende gedichten en komen meer te weten over de auteurs. Nu mogen ze zelf actief opzoek gaan naar informatie in plaats van te luisteren naar een lange uitleg. Bovendien leer je meer van dat wat je zelf opzoekt!

 

Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van het derde leerjaar?

Leerlingen van het derde leerjaar lezen graag gedichten en zeker als ze aansluiten bij hun leefwereld. Het gedicht dat ze lezen, gaat over een spin. Annie M.G. Schmidt is eveneens de schrijfster van Jip en Janneke. De meeste leerlingen zullen haar dus wel kennen.

 

Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?

Leerlingen zoeken zelf informatie op over een bekende schrijfster. Aan het opzoeken is ook een opdracht gekoppeld. Door informatie zelf op te zoeken, leren de kinderen beter. Ze moeten niet luisteren naar wat de leerkracht vertelt over de auteur, maar leren zelfstandig wat meer door actief op zoek te gaan naar informatie.

 

Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?

Met deze activiteit integreert de leerkracht actualiteit in haar les Nederlands. Elk jaar vindt de bekende Poëzieweek plaats. De leerlingen werken hierrond in de les.

 

Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?

De leerlingen worden verdeeld in groepjes van vier. Ook de klas is verdeeld in hoeken. In de computerhoek staan vier computers. In deze hoek zoeken de leerlingen informatie op over Annie M.G. Schmidt. Deze informatie verwerken ze in een identiteitskaart. Wat er in de identiteitskaart moet staan, staat vermeld op de fiche. Na 15 minuten schuiven de leerlingen door. Zo komt iedereen eens in de computerhoek te zitten.