Eindterm 7
Eindterm 7: De leerlingen kunnen ict gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- Activiteit
Omschrijf jezelf
De leerlingen surfen naar Pinterest. Pinterest is een soort van digitaal prikbord. De leerlingen kunnen plaatjes ("pins") op hun prikbord plaatsen. Dit prikbord kunnen ze delen met hun klasgenoten. De leerlingen maken een bord over zichzelf. Ze zoeken naar plaatjes van hun hobby’s, favoriete tv-programma’s, samenstelling van het gezin, … Zo krijg je een digitale collage. Als het prikbord af is, stellen de leerlingen zichzelf voor aan de hand van de plaatjes die je terugvindt op het bord. Dit is een leuke activiteit om te plannen tijdens de start van een schooljaar
- Materiaal
Computer met internetverbinding
- Verantwoording
Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
De leerlingen kunnen zichzelf voorstellen aan de hand van plaatjes. Zo ontwikkelen ze hun spreekvaardigheid.
Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van het derde leerjaar?
Leerlingen van het derde leerjaar houden van tekeningen en foto’s. Door middel van deze site kunnen ze zichzelf voorstellen aan de hand van visueel materiaal.
Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?
Aan de hand van het persoonlijk prikbord van de leerlingen kunnen ze zichzelf voorstellen aan de klas. De anderen kunnen elkaars prikbord bezoeken en zo informatie over die leerling verschaffen. De leerlingen delen hun informatie met hun klasgenoten.
Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
De leerlingen leren via deze activiteit een digitale collage te maken. Ze moeten dus geen tijdschriften meenemen en er liggen geen papiersnippers op de grond. Met Pinterest ontdekken ze hoe ze op een andere manier een collage kunnen maken.
Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?
De leerlingen zitten afwisselend aan de vier computers. De leerlingen op de computer zoeken “pins” om zichzelf voor te stellen. De anderen denken al na over wat ze willen opzoeken. Ze schrijven hun ideeën op een kladblad. Wanneer er plaats is aan de computer, zoeken ze de “pins” die bij hun woorden passen. De leerlingen die klaar zijn met hun prikbord, bereiden hun tekst voor om zich voor te stellen. Als heel de klas zijn prikbord heeft samengesteld, laat de leerkracht alle prikborden zien op het digibord. De leerlingen stellen zich voor aan de hand van hun zelfgemaakte digitale collage.