Activiteit 8
Eindterm 8: De leerlingen kunnen ict gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
- Activiteit
Mail de dokter
De leerlingen werken rond het thema ‘ziek zijn’. Om te weten te komen hoe je weet of iemand ziek is, nodigen de leerlingen een dokter uit in de klas. Ze schrijven zelf een e-mail met het mailadres van de juf. In de mail vragen ze of de dokter eens wilt langskomen met haar dokterstas.
- Materiaal
Computer met internetverbinding
Email
- Verantwoording
Vraag 1: Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
In het derde leerjaar werken de leerlingen rond het thema ‘ziek zijn’: hoe weet je of iemand ziek is, wat zit er allemaal in een dokterstas, … Met deze activiteit krijgen ze een dokter aan het woord. En wie kan er nu beter antwoorden op deze vragen dan een echte expert?
Vraag 2: Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van het derde leerjaar?
Leerlingen van het derde leerjaar gaan graag actief aan de slag. Nu krijgen ze kans om zelf een dokter uit te nodigen. Dit zorgt voor nieuwsgierigheid bij de leerlingen. Ze moeten niet naar de juf luisteren, maar krijgen eens een uitleg van iemand anders.
Vraag 3: Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?
E-mail is een veilige en betrouwbare manier om te communiceren met mensen. De leerlingen mogen zelf een persoonlijke mail sturen. Voor het bericht wordt verzonden, kijkt de leerkracht de mail na. De mail is doelgericht. Met behulp van e-mail proberen de leerlingen de dokter naar hun klas te krijgen.
Vraag 4: Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
Het is belangrijk om leerlingen van vroegsafaan te leren werken met e-mail. Later gaan ze dit veel nodig hebben. Dankzij deze activiteit komen de meeste kinderen voor het eerst in contact met e-mail.
Vraag 5: Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?
De leerlingen gaan in groepjes te werk. Ze worden verdeeld over de vier computers. Samen proberen ze een goede mail op te stellen. Als alle groepjes klaar zijn, kijkt de leerkracht de mails na. Samen met de leerlingen kiest ze een mail uit om te verzenden naar de dokter.